wandelroutes in slowakije

Wandelroutes in slowakije

Slowaken zijn echte wandelaars. Overal zie je gemarkeerde wandelroutes. Sommige van deze routes lopen van dorp naar dorp of ook wel naar bushaltes. Er zijn echter prachtige wandelroutes bijvoorbeeld in de hoge en de lage Tatra en niet te vergeten in het Slowaakse paradijs. De routes worden met kleuren aangegeven op bomen en rotsen op de route. Op de wandelkaarten kun je deze kleuren vinden.  Een kleur gaat naar een bepaalde plaats en als je weer terug wilt kun je via dezelfde kleur terug lopen maar dan loop je dezelfde route. Je kunt ook vaak via andere routes (kleuren) weer op het startpunt uitkomen.  Je heb dan natuurlijk wel een wandelkaart nodig. Soms moet je gewoon met de bus terug

Op de kruispunten van verschillende wandelroutes deze borden.

Dolina = vallei

Vodapad = waterval

Wandelroute naar de "spring of mozes :

Volg de doorgaande weg Martin - Liptovsky Mikulas. Niet ver van het dorp Turany ligt het dorpje Sutovo en het kleine dorpje Rieka.

Volg vanuit het dorpje Rieka de blauwe markeringen. U loopt vervolgens langs een riviertje door de Sutovska dolina. Na een wandeling van enkele kilometers (ongeveer 3 uur) komt u bij de waterval. De wandelkaart welke u nodig hebt voor dit gebied betreft Mala Fatra, nummer 110.

Wandelroute vanuit Therchova:

Volg de doorgaande weg van Therchova naar Biely potok.  Net buiten het dorp Therchova staat rechts van de weg het hotel Dierny  met een parkeerplaats. Vanaf deze plek volgt u blauwe markering langs Dolne Dierny. Onderwerg heeft u nog de mogelijkheid om richting Stefanova te lopen. Vanaf Stefanova kunt u met de bus weer naar Therchova.

Indien u op de heuvel bent heeft u verschillende mogelijkheden.U kunt terug lopen via de groene markering.

Wij zijn in 2008 voor de eerste keer de rode route gelopen. Het is een prachtige maar toch wel zware route over de top van de berg. Daarna kun je met blauw naar Stefanova. Wij hebben ongeveer 5 uur gelopen.

Wandelen over de Velky krivan. U volgt weer de doorgaande weg Zilina - Therchova - Biely Potok. In het dorp Therchova gaat u rechtsaf. U volgt deze weg tot aan het hotel waar de stoeltjes lift is. Aan het einde van deze weg een grote parkeerplaats. U gaat met de stoeltjeslift naar (bijna) de top van de berg. Er is daar ook nog een restaurant. Vervolgens neemt u de blauwe route en blijft deze volgen tot de groene route. Via de groene markeringen gaat u weer terug naar de weg. Een prachtig route met veel bloemen en een prachtig uitzicht.  Een wandelroute van ongeveer 2 uur.

Wandelroutes Lage tatra:

1. Volg de weg Liptovsky mikulas naar Demanovka vallei. U kunt deze weg volgen tot aan de parkeerplaats bij de stoeltjeslift. Ga vervolgens met de lift naar de top. Het laatste stuk naar de top  moet u lopen. De wandelroute begint bij het restaurant. Volg de rode kleur u loopt echter niet in de richting van het hoogste punt de Chopok maar in tegenovergestelde richting (westelijke richting)  U volgt de route tot dat u een gele route aan u rechter  hand hebt. De route loopt over de top van de Lage Tatra. Volg vervolgens de gele route en u komt weer bij de parkeerplaats uit.

2. Volg opnieuw de weg Liptovsky mikulas naar Demanovka vallei. U kunt deze weg volgen tot aan de parkeerplaats bij de stoeltjeslift. Ga vervolgens met de lift naar de top. Het laatste stuk naar de top  moet u lopen. De wandelroute begint bij het restaurant. Volg nu de rode tekens in oostelijk richting. U loopt over de kam van de berg. Volg deze tot de gele route. U volgt een klein stukje de gehele route en daarna de groene tekens. U loopt dan de berg af via Siroka dolina. Het einde van de route is de  chata Lucka . U loopt daarna nog een stukje naar de weg. U kunt ook hier de auto parkeren en daarna een stukje lopen naar de stoeltjeslift.

U heeft ook voor dit gebied wandelkaart 122 nodig.

Siroka vallei.

Wandelroute Kvacianska vallei:

Net boven het meer Liptovska Mara ligt het dorpje Kvacany. Als u de weg door het dorp blijft volgen komt u bij een parkeerplaats uit. Hier kunt u de wandelroute beginnen. U volgt de rode tekens naar boven. Bij de kruising met blauwe markering volgt u de blauwe makering. U passeert een watermolen. (leuk om te zien) Daarna passeert u de waterval Raztocky. Wij zijn vervolgens door gelopen tot het dorpje Velke borove. Hier stond een leuk (gezellig) restaurant Penzion Hostinec Borovec waar wij wat gegeten en gedronken hebben. Er zijn ook leuk kamers te huur. Wij zijn daar terug gelopen. Heen en terug doet u er ongeveer 4 uur over.

Kvacianska vallei

U heeft kaart nummer 111 nodig.

Wandelroutes in Sulovske Skaly:

1. Volg de doorgaande weg Povazska bystrica - Zilina langs de weg ziet u de borden naar het natuurgebied Sulovske Skaly. Volg deze weg enkele kilometers.  U ziet dan een parkeerstrook langs de weg. Hier kunt u, tegen betaling de auto parkeren.

Volg daar de rode markeringen omhoog. (naar de ruine) Nadat u op de top bent geweest volg dan de gele route weer naar beneden.

2. Sulovske waterval. Volg dezelfde doorgaande route maar na de borden van het natuurgebied moet u nog enkel kilometers door rijden. Neem vervolgens de afslag naar het dorp Hlboke. Rij door het dorp heen en blijf de groene markeringen volgen. Indien de verharde weg over gaat in onverharde weg moet u hier ergens de auto parkeren. Nu loopt via de groene markeringen in ongeveer een uur naar de waterval.

U heeft voor deze wandelroutes kaart nummer 157  (Sulovske Vrchy)

Wandelroutes Hoge Tatra:

Popradsky Pleso

Een wandelroute van 2 uur heen en terug naar dit bergmeer.

Parkeer de auto bij Strbske Pleso en loop langs de rode markeringen naar dit bergmeer en met groene markeringen terug naar de auto.

Website met informatie over Popradsky pleso

Kmetov vodapad (90 meter hoog en daarmee hoogste waterval van Slowakije) Videobeelden kunt u zien op link videos op mijn site.

Volg de weg Vavrisovo naar de Hoge tatra. Langs de weg ziet u naar de parkeerplaats Tri  Studnicky. U kunt de auto hier parkeren en vanaf hier de route naar de waterval volgen.

Vanaf de parkeerplaats loopt u gelijk omhoog. U volgt de blauwe tekens. De totale duur van de route is 4 uur (heen en terug). Wij gebruikten de wandelkaart nummer 2. Op deze kaart staat de Hoge tatra en een klein stukje van de wandelroute staat niet op deze kaart.

waterval Skok:

Rij met de auto naar Strbske Pleso en parkeer daar uw auto. Volg vanuit het dorp de gele markeringen. Na een mooie wandeling van 75 minuten komt u bij een prachtige grote waterval. "waterval Skok" .
Lengte van de wandeling:
7 km

De wandelkaart welke u nodig hebt voor dit gebied betreft Vysoke Tatry, nummer 2.

Wandelroutes in het natuurgebied Slowaakse karst  (Slovensky kras)

Volg de doorgaande weg Kosice - Roznava. Neem de afslag naar het dorp Zadiel.  U volgt de weg tot aan de parkeerplaats. Vanaf de parkeerplaats volgt u de rode markeringen naar boven. De wandelingen is prachtig en na een uur komt u bij een restaurant. Het is verharde weg naar boven en wij hebben ook fietsers gezien. Na een drankje zijn wij een klein stukje terug gelopen en volgden de groene markeringen verder omhoog. Op het hoogste punt blijft u op de groene route. Daarna volgt u de blauwe route omlaag en daarna het laatste stuk weer met via de rode markeringen omlaag naar het parkeerterrein. Een wandeling van ongeveer 5 uur. U kunt ook rood heen en terug lopen, ongeveer 1,5 uur.

zadielska tiesnava

Volg de doorgaande weg Kosice - Roznava.  Enkele kilometers voor Roznava ziet u langs de weg Krasnahorka Jaskyna aangegeven. Volg deze borden en parkeer de auto bij het pension. Via de gele markeringen gaat u omhoog en daarna volgt u de groene markeringen (naar rechts). Na ongeveer een kwartiertje lopen volgt u de markeringen naar Dievcenska Skala. Vanaf dit punt heeft een prachtig uitzicht. Als het helder weer is zie je de Hoge Tatra in de verte liggen.  Loop vervolgens terug naar de groen route en volg verder de groene markeringen. Bij de blauwe markeringen gaat u weer omlaag. In totaal een wandeling van ongeveer 3 uur.

Dievcenska Skala uitzicht over tatra en roznava